fredag 17 juni 2011

Galet Nattfiske efter öring


Efter att ha hjälpt till hemma på gården tyckte jag att jag hade gjort mig förtjänt av lite öringfiske i "Dammen". När jag kom fram till vattnet såg jag stora mängder med mygg på ytan och skapliga Öringar vakade ganska frekvent.   Pulsen steg så fort jag inser vilken grym kväll det här kan bli! Full av hopp och självförtroende tacklar jag upp utrustningen. Just denna kväll valde jag att fiska med en klass 5 spö och en tafs på 15 fot med 0,16 i spetsen för att presentationen av min mygg-imitation skulle bli så bra som möjligt.

Jag riktade in mig på en öring som vakade med riktigt tunga head-and-tail vak några få meter ut. Försiktigt kröp jag på alla fyra för att komma i position. Med några få meter ut till fisken börjar jag att kasta, och lägger ut flugan perfekt, precis där han hade vakat tidigare. Spänt väntar jag och jag är helt säker på att hugget ska komma. "NU,NU Neeej" nähe? Det gick ju inte alls som planerat. Öringen ratade min fluga totalt och vakade bara några meter från min perfekt placerade fluga. Detta var något som upprepade sig ett antal gånger under kvällen, och det var inte förens jag bytte till en guldig nymf i storlek 8 som jag fick lite respons, men det fanns mer att ta. Senare på kvällen när det började skymma så drog jag på en svart igel. För vad hade jag att förlora? Fisken vakade som förrut, men nu var det en helt annan respons på grejorna! Öringarna blev som galna! De högg när flugan landade, de högg när jag stripade in den med hög fart, de högg när den sjönk. Ja, dom högg tamigfan hela tiden. Inom loppet av en timme hade jag fångat fem öringar och tappat minnst lika många. Alla öringar låg mellan 30-36 cm och bjöd upp på en härlig fajt!

Där ser man tydligt vad en helomvändning av taktik kan göra!

Tight Lines!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar