måndag 6 juni 2011

Torrflugefiske på vakande gäddor


Jag och klasskompisen Fredrik bestämde oss för att ta en tur till ett gäddvatten som inte ligger långt ifrån Deje där vi bor. När vi kom fram till sjön var det en lätt krusning på vattenytan. Perfekt!









Eftersom jag är en yrkesskadad flugfiskare begav jag mig smygande till sjöns lite grundare vikar för att titta om gäddan jagade. Jag tar en liten snipa på en grön flashfluga, innan jag smög mig vidare. Väl framme var det ca en halvmeter djupt och jag såg mycket betesfisk som var uppe och visade sig. Men även gäddorna visade sig. Jag såg hur ryggarna vajade i vassen och hur plogarna bredde ut sig över det grunda vattnet när de sköt iväg efter en intet ont anande mörtar.
 Jag sätter igång och fiskar och snart hugger det en gädda precis invid mina fötter. Jag vet inte vem som blev mest skraj, jag eller gäddan, men jag slängde i flugan igen och fiskade den med spötoppen. Pang! Så small den på igen, gäddan stack iväg som en torped. Där stod jag som ett frågetecken när linan rann ut mellan fingrarna. "Var det en gädda eller in Tarpon jag precis krokade?" Den urstarka gäddan har snart förbrukat sina sista krafter och jag kan landa en förvånansvärt liten gädda runt 1.5-2 kg.

Allt som allt: En mycket trevlig Flugfiske tur. Tight Lines!
"Släpp mig någon gång då, din jävel!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar