tisdag 12 juli 2011

Massiv dagsländekläckning i ett vatten fullt med harr.

Jag och Erik åkte till Bergsfors för att fiska harr i strömmande vatten på söndagskvällen.

När vi kom ner till vattnet såg jag en dagslända som dansade på vattentan, gött tänkte jag, det finns lite aktivitet ikväll! Sen blickade jag upp mot himlen, men jag såg ingen himmel, jag såg bara ett stort svart moln av dagsländor som dansade i luften. Jag och Erik tittade på varandra och vi konstaterade att det här kommer bli en grym kväll.

När vi kommer ner till partiet där forsen övergår till lugnflytande vatten så fullkomligt kokar det med fisk. Det vakar över allt, och jag kan knappt tro mina ögon. På vattnet är det en matta av döda och nykläckta dagsländor som driver med strömmen mot hungriga Harrar som vräker i sig av det serverade smörgåsbordet. Jag ler och är som ett barn på julafton. Förut trodde jag att såna här händelser bara fanns på fiskefilm från fjärran länder, men nu stod jag här, och det hände på riktigt!
Jag och Erik trodde att det skulle bli en lätt match, men till en början hade vi fel. Harrarna ville inte ha någonting av det vi serverade till dom och frustrationen växte hos både mig och Erik.
Jag gav upp de Harrana och fortsatte nedströms till en liten udde. Medans jag stod där på udden så stod det mellan 10-15 harrar som var större ä 40 cm och vakade hela tiden bara några få meter från mig. Ingen som helst respons från dom heller. Men vi fortsatte och kasta och kasta och kasta. Allt efter som avtog den stadig strömmen av sländor på vattenytan och det var först då som jag började få riktigt bra fiske. Nu hade jag knäckt koden så nu stod jag med böjt spö hela tiden och fick mellan 10-15 harrar mellan 30-49 cm. Klockan 12 på kvällen började dimman driva in och vakfesten var över...

Detta var en kväll som jag kommer att bära med mig länge framöver.

Tyvärr så dog kameran, så jag har inga bilder att bjuda på, men bilderna kommer alltid att finnas kvar i mitt huvud, det är ett som är säkert!

Tight Lines!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar