onsdag 24 augusti 2011

Test av Barrio-flyline GT140 #5

Barrio är ett ganska okänt märke för de flesta flugfiskare, men de får fler och fler anhängare runt om i flugfiske-Sverige. Det var genom Magnus Toth på MSX som jag fick tipset om att pröva denna lina för långdistansfisket. Den har en ganska unik tapering då den har en Belly på 25 fot och en baktapering på 55 fot. Detta gör att den beter sig ganska likt en vanlig Wf-lina på korta distanser, men man kan med lätthet bära mycket lina i luften. Med ett pris på 250 sek med frakt och allt från England så kändes det som att det var värt att pröva!



Kvalitén på linan känns mycket bra, det är en mjuk och följsam lina med nästan inget minne alls. Men det är för tidigt att säga om den håller i det långa loppet. Nu har jag fiskat med linan en dag och varit ute på gräsmattan och prövat den med både LOOP evotec mf #5 och ett SAMEO mf #6. Man får lite olika egenskaper med de olika spöna. Jag skulle säga att med LOOP spöt så har man den bästa fiske-kombinationen och med SAMEO spöt har man den bästa långkastar kombinationen, tack vare att man kan bära mer lina i luften. Vad gäller presentationen så var den helt perfekt! Tack vare den långa taperingen så landade den mjukt som en fjäder varje gång.


Men är man ute efter en lättkastad lina så ska man nog kolla på de andra Barrio-linorna, för jag upplever att man måste vara en ganska god kastare för att hålla reda på linan i luften. Jag fick lätt Tailing-loops innan jag lärde mig hur man skulle hantera linan.


Verkar det intressant kan jag verkligen rekommendera att handla där. Kanon service, och linan landade i lådan efter bara tre postdagar! http://www.fishingthefly.co.uk/barrio-fly-lines.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar